Zdeněk Burian

11. února 1905 - 1. července 1981

Český malíř, světová ikona ilustrace a paleoartu

Zdeněk Burian svůj nezměrný talent kombinovaný s obrovskou pílí věnoval plně knižní ilustraci. Zvláště svou legendární technikou černobílého kvaše se již počátkem 30. let dostal v globálním měřítku na špici akčně-narativní ilustrace. Svým unikátním spojením vášně pro exotickou dobrodružnou romantiku s posedlostí vědeckým detailem se stal fenomenálním ilustrátorem dobrodružně-cestovatelského žánru. Na poč. 40 let vstoupil na pole umělecké rekonstrukce pravěké přírody, tzv. paleoartu, a až jaksi zákonitě se svým přístupem stal jednou z jeho vůdčích osobností, s obrovským impaktem na několik generací.

Ediční řady děl Zdeňka Buriana


Knižní a časopisecké obálky

Burian vytvořil kolem 1200 knižních i časopiseckých obálek, což je číslo i v globálním měřítku fenomenální. Celkově se Burian v této specifické disciplíně projevil jako neúnavný experimentátor, zejména jeho obálky ze 30. a 40. let dosahují vynikajících kvalit.

Podivuhodné cesty Julese Verna

Burian byl nejvýznamnějším Vernovým ilustrátorem 20. století, což nejlépe charakterizoval Adolf Hoffmeister slovy: "Ze všech ilustrátorů, kteří se pokusili najít svou formu ilustrací pro Vernovy romány, líbí se mi nejvíc ilustrace Zdeňka Buriana, zejména (...) jeho bezostyšná virtuozita a grafická technologie."

Karl May a jeho svět

Burian jako kongeniální partner Mayovi v jeho vizích "paralelního" Divokého západu a Blízkého východu.

Legendární edice "S puškou a lasem".

Tato edice zahrnuje ilustrace ke Svatému grálu sběratelů, kultovní edici nakladatelství Toužimský & Moravec. Ilustrace, které byly pro meziválečnou mládež zjevením.

Širým světem

V populárně geografickém magazínu Stanislava Nikolaua začal Burian od píky a svými ilustracemi k cestopisně-dobrodružným povídkám dovedl svou vášeň k etnografii k dokonalosti.

Indiáni a Divoký západ

Po pravěku téma, které si s Burianem spojuje většina lidí nejvíce. Jeho díla na toto téma byly součástí ducha doby, kdy jako tramp zprostředkoval idealizovaný svět Starého Západu všem Čechoslovákům, kteří stejně jako on, o těchto krajích mohli pouze snít.

Dobrodružné motivy

Burianovo nejdůležitější životní téma, obsažené symptomaticky již v názvu první knihy, kterou ilustroval. Dobrodružná romantika byla tím, co ho umělecky vzrušovalo nejvíc. Ať už ta ze vzdálených exotických krajin či ta z českých hor. Součástí tématu je i oslava českého globetrotterství s čele s A. V. Fričem, E. S. Vrázem a E. Holubem.

Foglar, Ransome & spol.

Na mládež myslel Burian celoživotně nejvíc, důležitost morálního formování mládeže v citlivém věku bylo pro něj něčím zcela nezpochybnitelným. V tom zcela souzněl s přístupem Jaroslava Foglara. A se stejným vědomím přistupoval i k ilustracím dalších autorů literatury pro mládež.

Sci-fi a fantastika

Sám o sobě sice tvrdil, že fantazírovat neumí, přesto jeho vědeckofantastické i pohádkově-mytologické scény mají obrovskou sílu.

Historická a válečná tématika

K těmto tématům se během života příliš často nedostal, ovšem pokud ano, dokázal i zde svou lásku k národopisu v širším slova smyslu uplatnit jedinečně.

Paleoart a další pravěké náměty

Burianovo nejslavnější téma, pod kterým ho zná celý svět. Spolu s Knightem a Zallingerem tvoří Mount Rushmore celé disciplíny. Kromě paleorekonstrukcí spadají do tématu i ilustrace k beletrii s tématikou pravěku, v čele s autorem Burianově srdci velmi blízkému, Eduardu Štorchovi.

Volná tvorba, civilní témata a další motivy

Burianova volná tvorba i ilustrace k autorům jako byl Neruda či Němcová zůstávají širší veřejnosti z valné části neznámé, přesto se v mnoha případech jedná o skutečné skvosty.

Díla autora v nabídce

Sběratelské tisky

Kategorie

Plátna

Kategorie

Plakáty

Kategorie