Popis díla 1
Mamuty zobrazoval Zdeněk Burian velmi často, v jeho tvorbě jsou to pravděpodobně vůbec nejčastěji zobrazovaná pravěká zvířata. Obraz Mamuti na bažině z roku 1954 je však přesto výjimečný, již jen tím, že nebyl malovaný na zakázku, malíř jej namaloval "pro sebe", bývá proto řazen do jeho volné tvorby. Neobvyklý je dále svou poněkud ponurou atmosférou, což může být reflexe doby, v níž byl obraz namalován. V neposlední řadě je pak nezvyklý i počet zobrazených mamutů – pouze tři, přestože mamuti žili, podobně jako současní sloni, v mnohem početnějších stádech. V trojici mamutů na tomto obraze proto někteří znalci Burianova díla spatřují alegorii jeho vlastní rodiny: velký dospělý mamut – samec – představuje Zdeňka Buriana, menší dospělý mamut – samice – autorovu manželku Františku, mládě pak jejich jedinou dceru Evu.
Autor textu : J. Hotový
Popis díla 2
Rekonstrukce srstnatých mamutů vytvářel Burian opakovaně. Z nejznámějších to jsou např. olej z roku 1941 (J. Augusta: Divy prasvěta,1942 - máme v nabídce), olej mamutího stáda z roku 1950 (máme v nabídce), olej samice s mládětem ve sněhové vánici z roku 1961, olej mamutů při hledání potravy pod sněhem z téhož roku (máme v nabídce) nebo studie barevných a typových variet mamutů na oleji Mamuti na bažině z roku 1954 (máme v nabídce) či velkoformátový olej mamutího stáda v severské tundře pod polární září z roku 1978 (máme v nabídce).
Na tomto obraze z volné Burianovy tvorby malíř zobrazil variabilitu mamutů co do velikosti i zbarvení srsti. U mamuta srstnatého paleontologové rozeznávají řadu poddruhů, z nichž některé mají přechodný charakter. Sem patří například středně pleistocénní srstnatý mamut Fraasův (Mammuthus primigenius fraasi). Z obrazu je zřejmé, že Burian předpokládal u srstnatých mamutů barevnou variabilitu. Podle moderních analýz se zdá, že klasické znázorňování srstnatých mamutů (ale i nosorožců) s červenooranžovou srstí je nesprávné a vychází z oxidací změněných barev srsti během uložení těl v půdě. Srst byla složena ze směsi bezbarvých krycích chlupů, ochranné vrstvy červenohnědých, světle až tmavohnědých chlupů, někdy až do černa. Srst se dále skládala z dvoubarevných chlupů a podsady z bezbarvých chlupů. Celková barevnost srsti zřejmě nebyla jednotná, ale lišila se podle umístění na těle.
Autor textu : S. Mareš
Druhy Edic :
Canvas Origin Editon – Limitovaná edice. Sběratelské plátno v originálním formátu , je tištěn archivním pigmentovým tiskem. Holografická nálepka osvědčující jedinečnost a shodu s certifikátem na zadní straně.
Canvas Diminutive Edition – Limitovaná edice. Edice vychází z originálního formátu, ale oproti originálním rozměrům je vydáno v poměru 1:2 nebo 1: 3. Tištěno archivním pigmentovým tiskem. Holografická nálepka osvědčující jedinečnost a shodu s certifikátem na zadní straně.
V případech limitovaných edicí je číslo limitu určeno pro celý Svět
Materiál, tisk a balení
- Technologie tisku : Archivní pigmentový tisk
- Plátno Origin Edition : Hahnemuhle Goya Canvas/HP Artist Matt Canvas/Fomei Canvas Matt 340
- Plátno Diminutive Edition : HP Matt Artist Canvas
- Bez blind rámu/Dodáváno v ochranném tubusu (deskách), nerámováno
- Certifikát HARdNIX