FAN Paket 0007 – Z. Burian: PALEOART

Plakáty Edice FAN jsou oblíbené a tvorbou ucelených souborů zaměřených ne jedno téma chceme poskytnout možnost jednoduché kompletace. Tvorba paketů navíc umožnuje snížení ceny, neboť náklady spojené s distribucí se zde nedublují.

Fan Paket 0007 je věnován tvorbě Zdeňka Buriana a představení jeho nejznámějších maleb s tématem paleoartu

Paket obsahuje osm plakátů edice FAN a to následujících děl:

· Megatherium americanum – 1979

· Iguanodon bernissartensis, 1962

· Bronthoterium platyceras, 1955

· Pteranodon Ingens. 1971

· Pithecanthropus, 1951

· Sídliště člověka ze starší doby kamenné, 1949

· Předvěký člověk na svém sídlišti, 1954

· Australopithecus Africanus, 1954

Cena : 700 Kč ( vč DPH 21%)

Zvolte si variantu:

700,00 Kč

Krátký popis děl

  • Megatherium americanum, 1979
  • Burian se na závěrečný projekt své kariéry, sérii velkoformátových olejomaleb pro východočeskou zoo mimořádně soustředil a ostatní projekty upozadil. Olej velkého pozemního lenochoda z jihoamerické megafauny (kterého vyhubili první lidští obyvatelé této části amerického kontinentu) je krásnou ukázkou až veristického přístupu, který malíř u tohoto projektu měl. Každý lístek na stromě je perfektně zobrazen, malíř je až pohlcen kontemplativní atmosférou ranní zamlžené krajiny….
  • Iguanodon berinissartensis, 1962
  • Jde o jeden z obrazů, vytvořených jako podklad pro výukovou pomůcku, který ovšem jako "školní obraz" nebyl nikdy realizován. Výřez z tohoto oleje byl použit v učebnici Zoologie pro 9. ročník v roce 1963. V celku byl obraz poprvé otištěn až v 90. letech. Skupinu iguanodonů zobrazil malíř v odlehčené formě, jedinci v pozadí částečně předjímají svým držením těla dinosauří "renesanci", nové vidění této skupiny živočichů, jež převládlo v 70. letech.
  • Bronthoterium platyceras, 1955
  • Další ze "školních obrazů", dnes k vidění ve stálé expozici Burianových obrazů ve Dvoře Králové nad Labem, který nebyl nikdy jako výuková tabule realizován. Byl ovšem reprodukován v knize nakladatelství Artia The Age of Monsters, a později se stal všeobecně známým díky reprodukci ve proslulé Špinarově publikaci (Velká) Kniha o pravěku. Zobrazuje slavného lichokopytníka severoamerického eocénu rodu Brontotherium (dnes po revizích řazeného k rodu Megacerops) s doutnajícími vulkány v pozadí. Navazuje na malířův kvaš stejného tvora z Augustova Zavátého života a řádí se k nejklasičtějším malířovým prehistorickým scénám vůbec.
  • Pteranodon Ingens. 1971

Jeden z obrazů, jenž malíř v roce 1971 vytvářel s profesorem Špinarem pro připravovanou encyklopedii Československé akademie věd. Původní koncept byl s nastupující normalizací zrušen, původní tým rozpuštěn a dílo bylo nakonec až po 16 letech použito ve značně jiném projektu ČSAV. Špinar se tímto obrazem s malířem vrátil k tématu, které již předtím Burian několikrát uchopil s Augustou, tedy (dodnes neprokázanou) ideu krmení pteranodoních mláďat na útesech jejich rodiči ze vzduchu. Jedinou behaviorální scénu, kterou nikdo před nimi vizuálně neinterpretoval.

  • Pithecanthropus, 1951
  • Obraz, se kterým je každý starší pětačtyřiceti let familiérně obeznámen z hodin přírodopisu, je krásnou ukázkou harmonického spojení Buriana didaktika-vychovatele s Burianem dobrodružným romantikem. Jakkoli je olej deformován výchovně prudérním způsobem, romantickou krajinou jávského pralesa a narativností jednotlivých členů tlupy erektů diváka do scény přímo vtahuje. Obraz se otiskl do myslí mládeže 50. až 80. let natolik, že jeho kopie od berlínského postmoderního umělce Havekosta se objevila i v Galerii Rudolfinum.
  • Sídliště člověka ze starší doby kamenné, 1949
  • Tímto svým olejem vytvořil malíř Burian svůj první příspěvek do mimořádně rozsáhlé série podkladů pro výukové didaktické tabule pro české školy, známé též jako školní obrazy. Na těchto obrazech spolupracoval nejen s profesorem Augustou, ale v tomto konkrétním případě i s archeologem Filipem a žákem Aleše Hrdličky, antropologem Jiřím Malým, kterého si Burian velmi vážil. Obraz ukazuje skupinu kromaňonců, tedy lidí dnešního typu, na jejich sídlišti, při různých typických činnostech. Zajímavé je, že o pár let později změnil malíř strukturu hornin skalního převisu.
  • Předvěký člověk na svém sídlišti, 1954
  • Jeden ze tří obrazů, které Burian v polovině padesátých let vytvořil pro stálou expozici martinského muzea. Dnes se obraz nachází ve sbírkách Slovenského národného múzea v Bratislavě. Scéna kromaňonců ve svém táboře je ve srovnání s podobnou tematikou školního obrazu z roku 1949 (viz ZB 0047) pojata méně didakticky, víc narativně , a předjímá svým ilustrativním pojetím obrazy z cyklu tzv. kromaňonské epopeje z roku 1958, které lze označit za vrcholný cyklus celého Burianova díla vůbec.
  • Australopithecus Africanus, 1954
  • Zdeněk Burian se ke zobrazování skupin druhu Autralopithecus africanus v prostředí africké savany a lesostepi opakovaně vracel, např. v roce 1952 a pak znovu 1954. Z Burianovy rekonstrukce je to dobře patrné dříve zavržené používání kostěných nástrojů, jak je vidíme i na této rekonstrukci, opět nabývá s novými nálezy z jižní Afriky na aktuálnosti.


Druh Edice

Fan Edition – Otevřená edice bez limitace kusů .Plakát o rozměru 210 x 297 mm ( A4), je tištěn ofsetovým/digitálním tiskem na matném křídovém papíře 200g.