FAN Paket 0005 – Z. Burian: PALEOART

Plakáty Edice FAN jsou oblíbené a tvorbou ucelených souborů zaměřených ne jedno téma chceme poskytnout možnost jednoduché kompletace. Tvorba paketů navíc umožnuje snížení ceny, neboť náklady spojené s distribucí se zde nedublují.

Fan Paket 0005 je věnován tvorbě Zdeňka Buriana a představení jeho nejznámějších maleb s tématem paleoartu

Paket obsahuje osm plakátů edice FAN a to následujících děl:

· Peloneustes Philarchus – 1963

· Archeopteryx Litographica a Compsognathus longipes, 1961

· Gorgosaurus ( Dinodon) a Scolosaurus, 1955

· Gorgosaurus ( Dinodon) a Styracosaurus, 1961

· Pohřeb do ohniště, 1958

· Mastodonsaurus giganteus, 1955

· Diplodocus Carnegii, 1941

· Brachiosaurus Brancai, 1979

Cena : 700 Kč ( vč DPH 21%)

Zvolte si variantu:

700,00 Kč

Krátký popis děl

  • Peloneustes Philarchus, 1963
  • Vynikající Burianův kvaš z přelomu let 1962 a 1963 byl vytvořen v rámci tvorby pro knihu Josefa Augusty "Prehistoric Sea Monsters" (v německé mutaci známou jako "Saurier der Urmeere"). Do globálního povědomí se dostal svým novým použitím v knize "Life before man" v roce 1972, a u nás pak o jedenáct let později s vydáním její české verze "Velká kniha o pravěku".
  • Archeopteryx Litographica a Compsognathus longipes, 1961
  • České veřejnosti prakticky neznámý kvaš k Augustově povídce Der Wirbelsturm z východoněmeckého vydání Augustovy sbírky povídek Versteinerte Welt (v Česku vyšla tatáž povídka pod názvem Z hlubin pravěku ve stejnojmenné knize).
  • Gorgosaurus ( Dinodon) a Scolosaurus, 1955
  • Na tomto kvaši pro knihu Josefa Augusty Prehistoric Animals/Hlubinami pravěku Burian zkombinoval a převedl do kvaše své dvě perokresby z roku 1948 pro starší Augustovu knihu povídek.
  • Gorgosaurus ( Dinodon) a Styracosaurus, 1961
  • Scéna střetnutí tyranosaurida gorgosaura s rohatými dinosaury rodu Styracosaurus podle nálezů z kanadské Alberty patří spolu se scénami komfrontace archeopteryxe s kompsognatem (viz ZB 0024) k těm, ke kterým se malíř dostal ve svém paleoartu nejčastěji. Tento kvaš, vytvořený jako ilustrace k východoněmeckému vydání Augustových povídek z pravěku je české veřejnosti prakticky neznámý.

  • Pohřeb do ohniště, 1958
  • Jeden z výrazných olejů Burianova celoživotně nejvýznamnějšího cyklu, tzv. kromaňonské epopeje. Ve scénách pohřbu (zde tedy tzv. pohřbu do ohniště z jeskynního systému na francouzsko-italské hranici z období mladšího paleolitu) se plně projevila specifická burianovská melancholie a jeho smysl pro patos. Z malířského hlediska jde o vrcholnou techniku oleje, kde jeskynní scéna s pochodněmi umožnila malíři velmi působivé a plastické nasvícení. I ve Francii jsou oleje z tohoto cyklu reprodukovány dodnes.
  • Mastodonsaurus giganteus 1955
  • Vycházeje z německých rekonstrukcí počátku století, dokázal Burian, za použití svého mírně stylizovaného kvaše poloviny 50. let, tolik typického pro Babulovy sci-fi příběhy z časopisu Pionýr (do jejichž série by ostatně tento obraz krásně zapadl), vytvořit jednu ze svých nejikoničtějších pravěkých "oblud", s efektem monstrozity zesíleným ještě působivým odrazem živočicha v poklidné hladině tůně švábského triasu. Jedná se o o pětimetrového obojživelníka starobylé skupiny Temnospondyli.
  • Diplodocus Carnegii, 1941
  • Na svém "hladkém" kvaši začátku čtyřicátých let pro průlomovou knihu autorské dvojice Augusta-Burian zobrazil malíř jednoho z nejznámějších dinosaurů ze skupiny sauropodů, slavného diplodoka z jurských nalezišť Morissonského souvrství amerického Západu. Burian u živočicha zobrazil progresivně přední končetiny pod tělem, v době, kdy se obzvláště v německé literatuře ještě běžně zobrazoval jako plazící se tvor.
  • Brachiosaurus Brancai, 1979
  • Brachiosaurus, jeden z trojice nejslavnějších sauropodních dinosaurů. Malíř jej ztvárnil poprvé v roce 1941 na svém nejvíc reprodukovaném obraze vůbec a vrátil se k němu tímto obrovským olejem ze série pro královédvorskou zoo o téměř čtyři dekády později. Po krátkém experimentu s "teplokrevnými" dinosaury pro Špinarovu Paleontologii obratlovců, se touto sérií vrátil k tradičnímu pojetí tzv. veleještěrů a brachiosaura zobrazil opět jako semiakvatické zvíře. Zaujme i výrazný atmosférický jev (tolik pro tento cyklus typický) v podobě přicházejícího bouřkového mraku.


Druh Edice

Fan Edition – Otevřená edice bez limitace kusů .Plakát o rozměru 210 x 297 mm ( A4), je tištěn ofsetovým/digitálním tiskem na matném křídovém papíře 200g.